LOGOPEDIA
Terapia logopedyczna w naszym centrum zakłada diagnozowanie, profilaktykę i eliminację problemów językowych, komunikacyjnych i rozwojowych dzieci.
Program terapii dla każdego dziecka układany jest indywidualnie, zgodnie z profilem zaburzeń, jego potrzebami i możliwościami. Indywidualne podejście umożliwia dziecku szybsze osiągnięcie pierwszych efektów, których ważnym elementem jest poczucie sukcesu i budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
Prowadzona przez nas terapia logopedyczna oparta jest o założenia Metody Krakowskiej. Metoda powstała w Krakowie, dzięki działaniom badawczym Katedry Logopedii na tamtejszym Uniwersytecie Pedagogicznym oraz Zespołu Diagnozy i Terapii Języka.
Jest to systemowa terapia funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi. Zakłada ona wszechstronną stymulację rozwoju intelektualnego dziecka, doskonale sprawdzając się zarówno podczas pracy z dziećmi zaburzonymi, jak i dziećmi rozwijającymi się prawidłowo, których rodzice chcą dodatkowo zaktywizować ich rozwój. Metoda Krakowska znajduje zastosowanie również w pracy z dziećmi zagrożonymi dysleksją oraz dyslektycznymi.
Podczas pracy z dziećmi stosowana jest:
1. Terapia słuchowa – program Słucham i uczę się mówić, oparty na badaniach nieuobrazowania mózgu.
2. Stymulacja naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych (GA).
3 . Terapia funkcji wzrokowych (między innymi: koncentrowanie wzroku na twarzach, obrazkach, identyfikowanie obrazków, analiza synteza wzrokowa na materiale tematycznym-konkretnym i atematycznym-symbolicznym).
4. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
5. Budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika wydarzeń.
6. Diagnoza dominacji stronnej umożliwiająca wybór dominującej ręki.
7. Stymulacja zabawy
8. Stymulacja lewej półkuli mózgu (naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie sekwencji i szeregów, wskazywanie relacji, naśladowanie symbolicznych, linearnych, sekwencyjnych wzorów z klocków).
9. Terapia zachowań społecznych (stosowanie się do reguł, nawiązywanie kontaktu z dorosłymi, starszymi dziećmi i rówieśnikami.
10. Stymulacja funkcji motorycznych (manualnych, planowania ruchu i motoryki dużej).
11. Stymulacja przetwarzania bodźców smakowych, zapachowych i dotykowych
12. Stymulacja pamięci (ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej na materiale konkretnym i symbolicznym),
13. Ćwiczenia kategoryzacji (od kategorii prymarnych do językowo wyrażonych)
14. Ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego.
15. Ćwiczenia myślenia przez analogię.
KIEDY DO LOGOPEDY?
U dzieci na różnych etapach rozwoju mogą pojawić się problemy z komunikacją. Problemów tych nie należy lekceważyć i tłumaczyć znanymi powszechnie tezami, iż „chłopcy zaczynają mówić później”, „ma jeszcze czas”, czy „pójdzie do przedszkola i zacznie mówić”. Jeśli w rozwoju Twojego dziecka coś Cię niepokoi, niezwłocznie zgłoś się do logopedy!
Do logopedy należy zwrócić się, gdy Twoje dziecko:
- mówi mało lub wcale
- rozwój mowy zatrzymał się, lub nastąpił regres
- zniekształca poszczególne głoski lub zamienia je na inne
- mówi niewyraźnie
- ma ubogie słownictwo
- ma problem z budowaniem komunikatów słownych, porozumiewa się głównie za pomocą gestów
- buduje wypowiedzi w sposób chaotyczny i niespójny
- jego rozwój jest opóźniony w stosunku do rówieśników
- ma problem z rozumieniem poleceń i komunikatów
- nie skupia uwagi na komunikatach werbalnych
- ma problem z czytaniem i pisaniem
- nie wybrało dominującej ręki
- ma problem z koncentracją uwagi
- jego pismo jest niewyraźne, ma problem z prawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego