


LOGOPEDIA
Terapia logopedyczna w naszym centrum zakÅ‚ada diagnozowanie, profilaktykÄ™ i eliminacjÄ™ problemów jÄ™zykowych, komunikacyjnych i rozwojowych dzieci.
​
Program terapii dla każdego dziecka ukÅ‚adany jest indywidualnie, zgodnie z profilem zaburzeÅ„, jego potrzebami i możliwoÅ›ciami. Indywidualne podejÅ›cie umożliwia dziecku szybsze osiÄ…gniÄ™cie pierwszych efektów, których ważnym elementem jest poczucie sukcesu i budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
​
Prowadzona przez nas terapia logopedyczna oparta jest o założenia Metody Krakowskiej. Metoda powstała w Krakowie, dzięki działaniom badawczym Katedry Logopedii na tamtejszym Uniwersytecie Pedagogicznym oraz Zespołu Diagnozy i Terapii Języka.
Jest to systemowa terapia funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi. ZakÅ‚ada ona wszechstronnÄ… stymulacjÄ™ rozwoju intelektualnego dziecka, doskonale sprawdzajÄ…c siÄ™ zarówno podczas pracy z dziećmi zaburzonymi, jak i dziećmi rozwijajÄ…cymi siÄ™ prawidÅ‚owo, których rodzice chcÄ… dodatkowo zaktywizować ich rozwój. Metoda Krakowska znajduje zastosowanie również w pracy z dziećmi zagrożonymi dysleksjÄ… oraz dyslektycznymi.
​
​
​
Podczas pracy z dziećmi stosowana jest:
1. Terapia sÅ‚uchowa – program SÅ‚ucham i uczÄ™ siÄ™ mówić, oparty na badaniach nieuobrazowania mózgu.
2. Stymulacja naÅ›ladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych (GA).
3 . Terapia funkcji wzrokowych (miÄ™dzy innymi: koncentrowanie wzroku na twarzach, obrazkach, identyfikowanie obrazków, analiza synteza wzrokowa na materiale tematycznym-konkretnym i atematycznym-symbolicznym).
4. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
5. Budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika wydarzeń.
6. Diagnoza dominacji stronnej umożliwiajÄ…ca wybór dominujÄ…cej rÄ™ki.
7. Stymulacja zabawy
8. Stymulacja lewej póÅ‚kuli mózgu (naÅ›ladowanie, kontynuowanie, uzupeÅ‚nianie sekwencji i szeregów, wskazywanie relacji, naÅ›ladowanie symbolicznych, linearnych, sekwencyjnych wzorów z klocków).
9. Terapia zachowaÅ„ spoÅ‚ecznych (stosowanie siÄ™ do reguÅ‚, nawiÄ…zywanie kontaktu z dorosÅ‚ymi, starszymi dziećmi i rówieÅ›nikami.
10. Stymulacja funkcji motorycznych (manualnych, planowania ruchu i motoryki dużej).
11. Stymulacja przetwarzania bodźców smakowych, zapachowych i dotykowych
12. Stymulacja pamięci (ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej na materiale konkretnym i symbolicznym),
13. Ćwiczenia kategoryzacji (od kategorii prymarnych do językowo wyrażonych)
14. Ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego.
15. Ćwiczenia myślenia przez analogię.
​
​
KIEDY DO LOGOPEDY?
​
U dzieci na różnych etapach rozwoju mogÄ… pojawić siÄ™ problemy z komunikacjÄ…. Problemów tych nie należy lekceważyć i tÅ‚umaczyć znanymi powszechnie tezami, iż „chÅ‚opcy zaczynajÄ… mówić później”, „ma jeszcze czas”, czy „pójdzie do przedszkola i zacznie mówić”. JeÅ›li w rozwoju Twojego dziecka coÅ› CiÄ™ niepokoi, niezwÅ‚ocznie zgÅ‚oÅ› siÄ™ do logopedy!
​
Do logopedy należy zwrócić siÄ™, gdy Twoje dziecko:
- mówi maÅ‚o lub wcale
- rozwój mowy zatrzymaÅ‚ siÄ™, lub nastÄ…piÅ‚ regres
- znieksztaÅ‚ca poszczególne gÅ‚oski lub zamienia je na inne
- mówi niewyraźnie
- ma ubogie słownictwo
- ma problem z budowaniem komunikatów sÅ‚ownych, porozumiewa siÄ™ gÅ‚ównie za pomocÄ… gestów
- buduje wypowiedzi w sposób chaotyczny i niespójny
- jego rozwój jest opóźniony w stosunku do rówieÅ›ników
- ma problem z rozumieniem poleceÅ„ i komunikatów
- nie skupia uwagi na komunikatach werbalnych
- ma problem z czytaniem i pisaniem
- nie wybrało dominującej ręki
- ma problem z koncentracjÄ… uwagi
- jego pismo jest niewyraźne, ma problem z prawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego
​
​
​
​
​
​
​